Willemstad, Curaçao (deel1)

En dan is het zover, we gaan het land op. In de haven hebben we de voorzeilen er al afgehaald en voorlopig in de voorpunt gelegd. Als we eenmaal met het onderhoud beginnen dan zien we wel waar we ze laten. Curaçao Marina heeft een mooi systeem om de boot uit het water te halen, ze schuiven een aanhanger onder je boot en trekken hem dan het water uit.  Bij ons zitten de anodes op plaatsen waar de dragers van de aanhanger kunnen komen dus sturen ze een duiker het water in en hij begeleidt het plaatsen van de dragers.

En daar gaat ze dan, dit is de plek waar wij de komende drie weken aan het werk zijn. De eerste week slapen we nog op de boot maar daarna gaat dat echt niet meer, we zijn natuurlijk weer met teveel klussen op teveel plekken bezig. We hebben dit gelukkig voorzien, ons kent ons 🙂 , en voor de twee laatste weken een airbnb geregeld. Hier slapen we voornamelijk. Het plan was om 06.00 uur in de ochtend te beginnen, om 14.00 uur te stoppen en dan naar het strand te gaan valt in het “water”. De warmte valt mee dus we gaan door we beginnen om 07.00 uur, dan hebben we ons ontbijt en koffie al gehad, zonder koffie gaat het mis!!, en stoppen we tussen 17.00 en 18.00 uur. Hierdoor slinkt de lijst, wel er komt ook stiekem telkens wat bij maar na drie weken liggen we op schema. Tja, wat doe je dan allemaal?? Korte opsomming, dieseltank lekkage repareren, dieseltank schoonmaken, koelkast afbreken en weer opbouwen, ankerlier onderhoud, ankerbak verstevigen en lakken, los contact knop ankerlier repareren en meteen reorganiseren, roerblad schuren, manifold afbreken, poetsen en weer opbouwen, bilge manifold in de bilgekote, accukabels aanpassen, roerkoning schilderen, badkamervloer lakken, zwemplateau lakken, middenbakskist en opslag onder bakskist lakken en verstevigen en natuurlijk het onderhoud van de motor en de generator. Poeh, en dat in drie weken. Het onderwaterschip laten we door de Marina doen, de osmose die we verwacht hadden blijkt er niet te zijn.Er zit een extra wat flexibele laag over het hele schip en daar zijn wat blaasjes onder ontstaan dit blijkt echter geen osmose te zijn.

 

De naad van de ophanging van de kiel staat wel iets open en die laten we dan ook repareren. Ronald mag zelf het roerblad schuren daar hadden wij als test copper coating opgezet maar dat was ons niet goed bevallen, gelukkig was het een test. Het kaal schuren daarvan door de marina zou in de cijfers lopen dus zelf maar aan de slag. Na flink wat uren en spierpijn was het roer uiteindelijk kaal en kan er primer en antifouling op.

 

 

De dieseltank, de aansluiting van de ontluchtingsslang was niet goed waardoor we lekkage kregen als we de dieseltanks goed vol deden, heel vervelend. Bovendien zat deze ontluchting op een onmogelijke plek en konden we de reparatie alleen uitvoeren als de tanks leeg zouden zijn. Het ultieme moment dus, de tanks waren leeg, we kregen met moeite de boutjes los en hebben de nieuwe ontluchtingsaansluiting meteen naar een wat beter bereikbare plek verplaatst.

Over de gaten hebben we een roestvrij staal plaatje gelijmd met metaal epoxy, gaat nooit meer los en 100% dicht, top. Meteen de dieseltanks schoongemaakt, er zat toch wat aanslag in maar gezien het feit dat we ze nog nooit hebben schoongemaakt viel het wel mee. De niveau meters doorgemeten en ook deze zijn nog goed, dus we kunnen vertrouwen op wat onze meters aangeven, eindelijk! De rubber van het mangat was niet dieselbestendig, die nemen we uit Nederland mee, niet te krijgen op Curaçao en we zijn dus op tijd want deze was ongetwijfeld binnen nu en een paar jaar gaan lekken.

Ook neem ik afscheid van, snik, mijn golftas. Deze lag al vanaf ons vertrek uit Nederland in de boot en is al die tijd niet gebruikt dus ……..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *