naar Porto Santo

26-7-2015, als de koers bezeilbaar is (in een rechte lijn) is het 576 mijl varen. Het is 2 uur na hoogwater Gibraltar, we gooien de trossen los, de buurman komt nog wat vitamine brengen, sinaasappels en citroenen voor de oversteek, lekker en we zijn weg. Windje uit de goede kant, te weinig om te zeilen maar ach, we 15-8-2 zeilenhebben een nieuwe motor hè!! Stroming mee, euh, niet dus maar gelukkig maar één knoopje tegen. We blijven zo dicht mogelijk onder de kust varen om de oostelijke stroom op te pikken maar vinden hem niet of hij is er vandaag niet ha, ha. We vinden het wel prima, de verhalen dat het kan spoken in de straat van Gibraltar hebben we in ons achterhoofd zitten en rustig motoren vinden we dan ook wel fijn. Bij Tarifa krijgen we er een beetje van mee, hier komt opeens een wind opsteken met stoten van 6 Beaufort zomaar uit het niets. Als we Tarifa voorbij zijn valt deze weer weg, we steken de shipping line over en komt er een windje van 3 à 4 Beaufort uit het oosten. De zeilen gaan op super, wat een rust, nu weten we weer waarom we een zeilboot hebben. Jippie, we hebben een wachtsysteem van 3 uur op en 3 uur af (3 uur slapen dus) en om 21.00 uur ’s avonds mag ik als eerste gaan slapen. Even wennen, we varen hoog aan de wind en zullen dat tot Porto Santo blijven doen. Het rolt nogal dus je bent zoekende naar de goede slaaphouding, ik ben nog niet moe genoeg. Dat komt nog wel ha, ha. De volgende dag, 27-7 kunnen we de hele dag zeilen, een paar uurtjes de motor aan tijdens een windstille periode, konden we mooi even warm eten en de afwas doen, hier kunnen we wel aan wennen. In de loop van de dag trekt de wind weer aan nu vanuit NW, 3 à 4 BF (Beaufort), we wijken wat af van de koers maar als het goed is gaat de wind over een paar dagen naar NO draaien en komt het weer goed met onze koers. Het gaat steeds harder waaien, dus eerste rif in het grootzeil, nog meer wind, keerfok in plaats van de Genua (ons grote voorzeil). Poeh, poeh, we hebben het maar druk. En ja hoor, nog meer wind, we gaan ontzettend hard en de stuurautomaat is hier niet blij mee en geeft dan ook regelmatig een alarm af. Ook de zee werkt niet echt mee, de golven worden steeds hoger. Oké ………, dit hadden we niet helemaal verwacht dus anticiperen, nog een rif erin, blij dat we al warm hebben gegeten, koken is in dit soort zeeën echt niet leuk. Uiteindelijk gaan we met een 3e rif de nacht in en de keerfok, de golven zijn 6 meter hoog en de wind is 6 BF met vlagen van 7BF. Ons Fairy Queentje doet het perfect en haar bemanning ook. We slapen tegen de zijkant aangeplakt maar zijn moe genoeg om onze rust van 3 uur te pakken en vallen telkens in diepe slaap. Degene die de wacht heeft leest ondertussen een boekje of luistert wat naar de muziek. 15-8-2 nat pakMet het derde rif en de keerfok halen we nog steeds snelheden van ruim boven de 5 knopen, we varen nog steeds te zuidelijk en zullen uiteindelijk een keer overstag moeten, anders halen we het eiland niet tenzij de wind gaat draaien naar NO. We krijgen zelfs golven de kuip in, geen rekening mee gehouden dus vloer in de boot nat en Ronald kreeg ook de volle laag. Ik lig helemaal dubbel, maar was zelf ook de pineut en heb uiteindelijk mijn zeilpak maar aangetrokken, ten minste tijdens de nacht, overdag is een nat pak niet zo erg. Donderdag 30 juli is de zee wat kalmer en douchen 15-8-2 douchenwe uitgebreid en eten weer een goede stevige maaltijd, lekker. Onze geplande aankomst tijd gaan we niet halen, het draaien van de wind is een dag later dan verwacht dus we moeten kruisen en dat betekend extra mijlen maken. Via de SSB kunnen we de weerkaartjes ophalen en mailen we met onze ouders. Het is geweldig om een mailtje midden op de oceaan te ontvangen. En dan is het zover, land in zicht, Porto Santo zien we in de verte. We roepen de haven op en we mogen ankeren in de haven. Ons schip is te zwaar om aan een mooring (vaste boei) te liggen. Wij vinden het perfect, lekker rustig en we tuffen met onze dingy wel naar de kant. Uiteindelijk hebben we 659 mijl gevaren en daar 140 uur over 15-8-2 land in zicht 15-8-2 vlag hijsen 15-8-2 dingy gedaan, daarvan hebben we 24 uur gemotord, voornamelijk om de straat van Gibraltar uit te komen. We komen welgeteld één tanker tegen die ons een vriendelijke toeter geeft lang – kort – kort. We hebben wat lekjes, dat is ook niet vreemd met al die golven die continue over het dek spoelen, maar boven ons bed is het droog en dat is het belangrijkste. 15-8-2 voor ankerEn wij, zijn super trots, hebben veel geleerd en vinden het geweldig.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *