Mistig

26 juli
27-7 mistAls we opstaan en naar buiten kijken is het net zo mistig als gisteren. We kunnen de ingang van de haven niet zien. We gaan het stadje verkennen, komen in de overdekte markt met levende haven terecht. 27-7 levende haveMaandag gaan we terug om hier inkopen te doen. Verder komen we volksdansgroepen tegen en wandelen we even langs het strand.
We eten typisch Portugees in een leuk tentje. We vragen advies over het eten en nemen wat aangeraden wordt. We beginnen met groentesoep, het enige voorgerecht dat ze hebben en één van de 27-7 uit eten tripebetere wijnen, een hele fles voor € 4,50, de huiswijn kost € 1,90 per fles euh…. Daarna krijgen we een vlees en een visschotel om te delen. Het ziet er goed uit maar mijn eerste hap is vreselijk, bij de vleesschotel zit ook tripa (gevulde darmen) en dat ziet eruit als een loempiaatje. Voordat je het in je mond stopt ruik je het eigenlijk al, maar ik registreer het niet en stop het toch in mijn mond. Maar ik slik het zeker niet door, dit is echt vies, jakkie. Het overige vlees en ook de visschotel zijn lekker maar ik kan er niet zo van genieten door dat eerste hapje. Maar een lekker zoet toetje uitgezocht om het goed te maken.

25 juli
De wind is geheel weggevallen en we zetten de motor aan en sukkelen om niet te vroeg aan te komen met een knoopje of 3 richting de Marina van Leixoes. We vervangen de gastenvlag van Spanje voor die van Portugal en we denken om ongeveer 7 uur Portugese tijd de haven in te lopen. Helaas niets is minder waar. Om 6 uur in de ochtend zitten we in dichte mist en we gaan echt niet de haven binnenlopen, levensgevaarlijk. Als je dat doet wordt je in een uurtje tijd wel twee jaar ouder. We gaan dan ook maar een beetje dobberen, slapen en wachten tot het opklaart.  27-7 zicht op de haven
Tot twee keer toe lijkt het erop dat het zicht beter wordt maar helaas pas om 15.00 uur hebben we zicht. In een tijdstip van nog geen half uur is het van dichte mist opgeklaard tot helder zicht, ongelofelijk. We zijn blij als we vastgeknoopt liggen. Een borrel en op tijd naar bed, we zijn moe het was toch erg spannend allemaal.

24 juli
Om 12.00 uur halen we het anker op. Het relais is gemaakt en we ondervinden geen enkel probleem, heerlijk zo zorgeloos je ankertje op te kunnen halen. De wind is perfect en voordat we de baai uit zijn hebben we de zeilen staan. We gaan de nacht in met alleen de kluiver uitgeboomd en lopen zo’n 5,5 tot 6 knopen per uur. Als dat zo de hele nacht doorgaat komen we nog te vroeg aan.
Slapen is lastig met het rollen van de boot, de golven komen van achteren en duwen onze Fairy Queen naar bakboord en dan weer naar stuurboord zodat we in bed van links naar rechts rollen. Volgende keer hangen we ons slingerzeil op zodat we enigszins vastliggen.

23 juli
27-7 zwemmen 27-7 lunch verwaaidagWe zijn klaar om te vertrekken, de gribs bekeken en voor de zekerheid bellen we de Marina van Leixoes op om te vragen of er plaats is en hoe het weer daar is. Ze geven aan dat het erg mistig is en morgen ook nog maar niet zo erg. Oké, in mist hebben we geen zin en zeker niet naar een haven die je niet kent. Lekker even zwemmen, he..ttt wa..terrr iss welll kouddd… en daarna een lange lunch. We blijven een beetje te lang zitten, het is vloed en het oog waar ons bootje aan vast zit, zit reeds onder water. De schoenen uit en als een galante heer de boot voor de dame losmaken zodat ik met droge voeten in kan stappen.
27-7 lunch verwaaidag 1 27-7 te lang geluncht

2 gedachten over “Mistig

1. Cor en Riny

Hoi Nicol en Ronald,
    Weer een leuk verhaal met mooie foto’s.
    Maar die mist geloof je bijna niet als je hier lekker in de zon zit.
    Groetjes en geniet!

Reageren
  2. schone zus

Dag lievies
    Weer helemaal bijgelezen!
    We hebben de kust van Turkije voor jullie verkend echt geweldig mooie baaitjes goed ankeren en veel wind.
    Heb de pilot bewaard!
    Zie dat jullie genieten en veel ervaring op doen goed hoor.
    Al een visje gevangen?
    Gaan jullie missen zaterdag moeten maar even bellen.