Mindelo, Sao Vicente 29 december 2015 – 1 januari 2016

We liggen hier nog steeds heerlijk voor anker, veel wind dat wel maar het anker is stevig ingegraven. Het is comfortabeler dan in de haven maar je moet natuurlijk wel met je bijbootje naar de kant. De motor van de bijboot is weer een keer schoongemaakt en hij doet het nu gelukkig weer perfect. Omdat we met de oversteek voor de wind varen is het super als we ook de kotterfok zouden kunnen uitbomen, hebben we natuurlijk wel een nieuwe spi-boom nodig. We gaan toch proberen om die hier nog te regelen, je hoort wel dat je het beter op de Canarische eilanden kunt doen maar tja, toen wisten we nog niet hoe comfortabel het met de 16-01-02 oliebollenuitgeboomde genua varen is. En ja hoor, het kan als ze een aluminium buis kunnen aankomen die lang genoeg is. De aansluiting op de mast wordt van pvc gedraaid en op maat gemaakt, wow we zijn helemaal blij. De volgende dag horen we dat ze een buis hebben van 3 meter en ja hoor dat is genoeg voor onze kotterfok. En 31 december hebben wij aan het eind van de dag onze nieuwe spi-boom, en zeker niet duurder dan op de Canaries. De Jonas en de Helena besluiten om toch oud en nieuw nog in Mindelo te vieren. Ontzettend leuk. De oliebollen die ze bakken zijn heerlijk. ’s-Avonds gaan we met de Nederlandse “enclave” een hapje eten bij Pico Pao, een klein authentiek tentje, 16-01-02 restaurantje 2 16-01-02 restuarantje 2 16-01-02 restaurantjegezellig en lekker. Ondertussen krijgen we van Peter,  Ben en Rene bijles, voor de wind varen 16-01-02 melkmeisjenaar de overkant is niet het snelste, je kunt kruisen 1 keer per dag of een keer in de drie dagen. Dat is sneller bij minder dan 20 knopen, heb je meer wind dan is voor de wind als een “melkmeisje” weer sneller. En hoe het met die grootcirkel varen zat, hmm dat zijn we even vergeten. Wellicht een volgende “les” 🙂 🙂 . Op naar het vuurwerk, dat is geweldig, de straat staat echt vol met mensen en vanaf een flatgebouw wordt het vuurwerk afgestoken, echt indrukwekkend. Daarna op naar de 16-01-02 vuurwerkmuziek, er is een groot podium voor het stadhuis gezet en daar komt een band spelen. En ja je drinken dat moet je zelf meenemen, geen tentjes hier waar je wat kunt kopen. Dus dat is droog staan en om 01.00 uur besluiten we om naar de boot te gaan. Tja, de nachtwaker slaapt, de poort is dicht maar na een poosje roepen komt hij gelukkig en kunnen we naar “huis”. Nog even een afzakkertje aan boord en genieten van de muziek deze gaat door tot de volgende ochtend. Het nieuwe jaar hebben we goed ingeluid. De volgende dag, 1 januari 2016 zwaaien we de Jonas en de Helena uit, zij gaan op naar Suriname.