Grenada, Prickley Bay (3)

Het werd een spannende nacht voor ons tijdens de tropische storm die de naam Bret heeft gekregen. Wij waren er helemaal klaar voor en hadden bij menig cruiser geïnformeerd wat we allemaal konden doen. De zenuwen waren bedaard en toen begon het wachten. De berichten over de route van de storm waren positief voor ons, het oog van de storm zou over Trinidad gaan en Grenada missen en de bijbehorende wind zou ook minder zijn dan in eerste instantie voorspeld was. Toch kregen we het nog druk. Om 22.00 uur lag er opeens een catamaran voor onze boot en die lag er eerder die dag zeker niet. Deze onbemande cat lag vooraan in de baai en was gaan krabben en langzaam onze kant op gekomen. Op het moment dat we hem zagen hebben we meteen de cruisers in de baai gewaarschuwd en om hulp gevraagd daar deze langzaam richting onze boot kwam. Lazuli en Winchard II kwamen er meteen aan en de redding actie werd onder leiding van Ronald opgezet. Daar het er in eerste instantie op leek dat ze de motoren van de cat niet aankregen heeft Ronald ook meteen de Grenada Coastguard geïnformeerd. Deze hadden geen mankracht op dat moment, maar ondertussen bleek Sweden Dreams de sleutel van de cat te hebben en hebben Carlos van Sweden Dreams en Gi van Lazuli samen de motoren aan de praat gekregen en konden ze ankerop gaan naar een nog vrije mooringbal vooraan in de baai. Op het moment dat ze wegvoeren kwam, na twee uur, de coastgard eraan beetje aan de late kant. Een uurtje later kregen we een oproep van David van Winchard II dat er een monohul recht op ons af kwam. Voordat we de fenders konden pakken zagen we hem al met een rotgang aankomen en op anderhalve meter voor ons langs gaan. Deze boot lag aan een mooring en de lijn van deze mooring was gebroken, ook dit was een onbemande boot. Ook weer de coastgard geïnformeerd en een kwartier later hebben zij deze Moody 42 uit de mangrove gevist en aan de stijger gelegd. En dit alles bij wind van tussen de 25 en 35 knopen gelukkig dat het niet harder waaide want er liggen hier in de baai veel onbemande boten. Dinsdag niet veel gedaan we gingen pas om 03.30 uur slapen en gisteren hebben we alles weer terug geplaatst op de boot, het was toch wel allemaal erg kaal.

Vorige week zijn we overigens ook nog naar de Turtle Watch geweest, een geweldige ervaring. Dit is een van de weinige plaatsen op de wereld waar de Leather Back zich voorplant en dit is de periode waarin dat gebeurt. Het is een rit van 2 uur met de bus naar het noorden van Grenada en we werden door Paul van Redcap taxi opgehaald.

Hij organiseert deze trip en wij hebben heel veel geluk gehad. We hebben maar liefst 4 Leather Backs gezien waarvan we bij één het hele proces van een nest graven, eieren leggen en het toedekken van het nest met zand zien. Het schild van deze schildpad is 152 centimeter lang. Tijdens het leggen van de eieren zijn de schildpadden volledig in tranche en mag je ze aanraken. Ze heeft 84 bevruchte eieren gelegd en doet dit eens in de twee tot vier jaar maar dan wel 4 keer in twee weken tijd. Een er indrukwekkende ervaring. Om 04.00 uur lagen wij dan ook voldaan in ons bedje.

2 gedachten over “Grenada, Prickley Bay (3)

1. John

Weer een paar ervaringen rijker. Toch wel spannend hoor, onbemande bootjes die losslaan. Gelukkig met een goede afloop.😉