en dan gaan we

Nadat we uitgezwaaid zijn door pa en ma staat gepland om op dinsdag 31 maart uit te varen. Mooi voor 1 april zoals we hebben afgesproken met de Capitainerie in La Grande Motte. Maar het weerbeeld is niet stabiel er blijft een tramontane waaien, 6 à 7 Beaufort is normaal met

15-6-8 busuitschieters naar 8 à 9 Beaufort, het is stormachtig. Het ziet er niet naar uit dat we de komende dagen weg kunnen. Dat doen we dan ook niet en we gaan lekker koffie drinken in St. Bonnet en gaan inderdaad met de bus. We kunnen voor € 1,60 p.p. naar Nimes, 1,5 uur in de bus dat is niet duur toch, daar kunnen ze in Nederland nog wat van leren, ha ha. De volgende dag worden we weer 15-6-1 strand 15-6-3 verwaaid eten 15-6-8 cola op terras 15-6-2 terrasjeteruggebracht en waaien we met z’n allen nog ven uit over het strand. Beau vind het geweldig. We nemen nog maar een terrasje, de volgende dag lekker lunchen, boekje lezen en wachten tot we weg kunnen. En dan is het zover, een week later dan gepland. Op 7 april gaan we La 15-6-4 dag grande motte Grande Motte verlaten, in eerste instantie kunnen we nog lekker voor de wind zeilen, de wind komt dan van achteren. Daarna draait de wind, helaas eerder dan verwacht en zeilen we hoog aan de wind, dat is een beetje schuin tegen de wind in. 15-6-5 vogeltje bezoekMaar eerst krijgen we nog bezoek van een klein vogeltje dat als we een flink eind uit de kust zijn even op de boot komt uit rusten. Verder geen dolfijnen, geen walvissen, de zee is te ruig, wel een mooie zonsondergang. 15-6-6 zonsondergangHet wordt een bumpy ride, we hebben zowel de golven als de wind bijna op de kop en we komen niet echt goed vooruit. We passen onze route enigszins aan maar het helpt niet echt veel. De neus van de boot boord zich in een golf waardoor we bijna stil komen te liggen om vervolgens weer een beetje op gang te komen en weer de volgende golf in te boren. Van slapen komt dan ook niet veel. We motorsailen, zeilen met de motor als ondersteuning, maar de goede richting in, anders zijn we niet voor het donker in Roses. 15-6-7 we zijn erWe komen in de middag van 8 april om 15.30 uur aan in de haven en zijn blij dat we vast liggen. De wind is niet afgenomen en met nog steeds 22 knopen op de teller (Beaufort is aantal knopen plus 5 gedeeld door 5) is dat niet echt makkelijk maar er staan 2 mannen van de haven op de kade om onze lijn aan te pakken. Echt super geregeld hier. We pakken een borrel en liggen nog voor negen uur in bed en slapen de klok rond. Morgen spoelen we het zout wel van de boot af. De volgende dag maken we kennis met onze buurman. Hij blijkt Italiaan te zijn, vaart onder Griekse vlag en verzorgt charters samen met zijn hond. Hij nodigt ons uit voor de koffie en we kletsen gezellig in het ‘gebrekkig’ Engels bij. Hij heeft een strak programma en elke week kun je opstappen op zijn boot, zijn vrouw en zoontje wonen in Italië en komen over als hij in juni op de Canarische Eilanden is gearriveerd. We krijgen een folder van hem. Voorlopig blijven we in Roses liggen, we hebben nog twee klussen te doen voordat we naar de Balearen gaan. De flexibele watertank moeten we nog monteren, hadden we geen zin meer in toen we in La Grande Motte lagen te wachten. En we hebben 25 meter ankerketting bijgekocht wat nog aan elkaar gemaakt moet worden. We hadden een schakel hiervoor gekocht maar dat blijkt niet te werken en we willen de twee stukken hier aan elkaar laten lassen. Dan hebben we 85 meter en kunnen we ook wat dieper ankeren. Lekker safe. De boot heeft het goed gehouden en haar bemanning ook wel hoor. Alle aanpassingen die we hebben gedaan zijn super en ……. de accu’s blijven vol. Geweldig.