blijven nog even

22 juli
22-7 dolfijnen in baai 22-7 tender naar dorp 22-7 muros baaiIk begin met kitten zodat het de hele dag kan drogen en we morgen weg kunnen. Volgens de gribs die we elke dag ophalen komt er een noorderwind krachtje 4 – 5, super om op de kluivert richting Porto te varen. Een tochtje van zo’n 22 uur schatten we.
We varen naar het dorp, doen nog wat inkopen en gaan de boot weer zeilklaar maken. Als we terugkomen en net aan boord klimmen zien we dolfijnen de baai inzwemmen, ongelofelijk. Dat hadden we zeker niet verwacht.

21 juli
22-7 visje op barbecue 22-7 visjeEr is werk aan de winkel. Het heeft van zaterdag op zondag flink geregend en er moet wat aan de lekkage gedaan worden bij het voorraam. Vandaag dus schoonmaken en laten drogen. Morgen kitten. Verder gaan we op zoek om koppelstukken te vinden zodat we de barbecue kunnen gebruiken. Afgelopen dagen is dat niet gelukt maar we hebben nu een Ferreteria gevonden. En zij maken een knelkoppeling op onze slang zodat we vanavond een visje kunnen roosteren, nog niets gevangen maar dat mag de pret niet drukken. Ze hebben hier een vismarkt.
Het smaakt heerlijk.

20 juli
22-7 lokaal wijntjeZondag, even het hele koude water in en daarna een uitgebreide warme douche (vanuit een emmer, de douche staat nog op de lijst), we doffen ons op. We gaan uitgebreid lunchen op z’n Spaans, 14.00 uur lijkt een goede tijd, maar je weet het niet. Eerst drinken we een aperitief op een terrasje. Het valt ons op dat het overal in Spanje anders is. Hier krijg je bijvoorbeeld altijd een tapas als je iets besteld op een terrasje. Daarna zoeken we een Pulporia op waar we lekker aan de tapas gaan. Calamaris, pulpo, venusschelpen en piementos. Met die laatste hebben ze me te pakken, er zit altijd een kans in dat er een echte peper bij zit en ja hoor die heb ik te pakken. Gelukkig maar eentje, de tranen staan me in de ogen.
We drinken er een lokaal wijntje zonder etiket bij, blijft lekker als het zonnetje schijnt.

19 juli
22-7 plotterAls we opstaan is het een wat grauwe dag, we kunnen vandaag verder naar het zuiden maar ICKde wind zal afnemen en naar het zuiden draaien waardoor het veel motoren zal worden. We kijken elkaar aan en waarom niet blijven liggen. Er moet nog wat gekit worden, wassen, de barbecue uitproberen.
Patrick van Tofino komt met zijn zoontje even langs voor een bakje koffie. Zij willen in 4 jaar de wereld rond en hebben ook alle tijd van de wereld. Wij gaan eerst naar de Middellandse Zee dus zullen ze niet meer tegenkomen. ’S-Avonds zetten we de plotter aan zodat we kunnen zien of we netjes in de cirkel van rond ons anker blijven. Met de stroming, wind, en eb en vloed is het moeilijk om een punt vast te houden. Je weet niet meer waar je anker ligt dus we gaan investeren in een neuringboei zodat we in ieder geval een indicatie hebben. Ja, we hebben nog veel te leren.

18 juli
22-7 groente uit bakkenHet is markt en we gaan lekker inkopen doen. Met de dinky naar de kant. We leggen hem aan het middelste oog op de kade aan en hopen dat we goed gegokt hebben voor wat betreft eb en vloed. Anders verdwijnt je lijn onder water en kun je er niet meer bij. Het verval tussen eb en vloed is toch nog zo’n 3 meter. Op de markt staan enorme kratten met fruit en groenten, hier pak je uit wat je wilt en afrekenen. Heerlijk, ook staat er een kraam met gedroogde vis, daar hebben we dan weer wat minder mee. Ik zou niet weten hoe je het klaar moet maken. Gisteren hebben we het relais van de ankerlier opgehaald en die bouwen we vandaag in. En inderdaad, het relais was de oorzaak dat we het anker niet elektrisch konden ophalen. Ook weer gemaakt, we kunnen morgen weg.

17 juli
22-7 douaneWe slapen lekker uit. Om 00.00 uur is er nog een geweldig vuurwerk geweest en de muziek was om ongeveer 6 uur afgelopen. Een lekker ontbijtje met een gekookt eitje en daarna een dagje bijkomen. De festiviteiten zijn afgelopen en net als je denkt dat er niets meer gebeurt.. bezoek.
De douane komt langs. Wat papieren invullen en een mannen onderonsje. Ronald blijkt een jaar ouder te zijn dan de jongste douane ambtenaar. Dat kun je ook wel zien want hij heeft grijze haren, de beambte zegt dat je het daar niet aan kan zien want hij verft zijn haar. Dat is dus de mannenpraat euh?

Een gedachte over “blijven nog even

1. Cor en Riny

Weer een leuk verhaal .
    Gezellig om te lezen. Gelukkig moet er ook nog gewerkt worden, anders zouden wij nog jaloers worden.
    Op naar de port en de vino verde.