Biskaje

27 juni
Vandaag hebben we Simon uitgezwaaid en is de boot weer van ons tweetjes. Even het stadje bekeken, komen terecht in een soort van muziekoptreden optocht la corunaop stelten.
Verder hebben we niet heel veel gedaan, beetje uitrusten. Morgen gaan we wel de was doen en de boot poetsen.

26 juni
Het is laat licht, we zitten inmiddels in Spaanse wateren. De oversteek van de golf van Biskaje is voorspoedig gegaan en erg meegevallen. De gastenvlag van Frankrijk verruilen we voor die van Spanje, we zijn weer zichtbaar op de AIS en bereikbaar met de GSM. Waar zouden we zijn zonder??
Het is ook een stuk drukker met schepen om ons heen, veel vissers, wat vrachtbIMG_0595oten en een enkele zeilboot.
Om 13.00 uur leggen we aan in de haven van La Coruna.
We hebben ongeveer de helft van de tijd gezeild en de andere helft is de motor aangeweest. We gaan naar een tentje waar ze Iberico, pata Negra, Manchegokaas ect. hebben met een glaasje locale wijn. Daarna vallen we als een blok in slaap.
25 juni
Afgelopen nacht heeft Ronald wel 30 dolfijnen gezien. Ze springen naast je en verdwIMG_0597ijnen onder je boot om daarna weer hetzelfde spelletje te doen. Geweldig om te zien. We zeilen nog steeds, niet helemaal meer rechtstreeks naar La Coruna maar dat hopelijk later wel goed. De temperatuur is goed en onze dikke zeilpakken hangen al in de kast.
Wat doen we zoal: We hebben een wachtsysteem, dus verplicht slapen c.q. rusten, eten, drinken en het logboek invullen. Verder kijken we rond, lezen een boekje en luisteren naar de muziek. Ja het leven kan zwaar zijn.

24 juni
Gisteren was om 16.30 uur de dieselpomp gemaakt en hebben we de tanks tot de nok toe vol gedaan, er zal volgens de gribfiles weinig wind komen. We eten, nu we stil liggen nog lekker een vers visje, geen eigen vangst, en we zijn weg om de golf van Biskaje over te steken.
We hebben een lekker windje uit noord west en zeilen de baai van Camaret uit. Later die avond wordt het volgens verwachting motorsailen, grootzeil omhoog en motor als ondersteuning om wat meer knopen te halen. Het is een donkere nacht geweest en we hebben niet veel om ons heen gezien. Vandaag blijft het rustig en maken we veel mijlen. Net voordat ons “borreluurtje” begint (met een colaatje) trekt de wind aan en zeilen we met een knoopje of 5,5 de goede richting op. Heerlijk.
Slapen is even wennen, je ligt tegen de zijwand aangedrukt en dat is niet altijd even comfortabel.
In de verte zien we spuiters van walvissen, een griend zwemt langs dat is toch wel indrukwekkend hoor.

3 gedachten over “Biskaje

1. Riny Bakermans

Hallo avonturiers,
    1300 km tussen jullie en ons. Even koffiedrinken is er niet bij.
    Denken aan jullie .
    Zijn druk met het plukken van abrikozen en jam maken.
    Enkele potjes staan al voor jullie opgeslagen .
    Geniet ze.
    Groetjes van ons mensen en ons honden.

2. De Hurkjes

Hey zeilers,

Super om te lezen hoe het gaat. En nu gaan genieten met z’n tweeen maar ja wassen en poetsen daar kom je niet meer onderuit….ik hier thuis niet maar al ga je varen tja dan blijft dat je achtervolgen. Het gaat zo snel misschien over twee weken een oversteekje naar Gran Canaria dan kunnen we samen aan de sangria!!!! We blijven jullie volgen. Have fun

Heel veel groetjes uit Helmond

3. broer en zus

Dag lievies
    Wat hebben jullie dat snel gedaan! in eerste instantie drie weken voor gepland. Weer is toch belangrijke factor (belangrijkste) voor hetzelfde geld lig je eenweek verwaaid!
    Fijn hoor ga maar genieten nu zo met zijn tweeen. Ga er vanuit dat jullie een stuk wijzer zijn geworden en veel hebben geleerd van Simon.
    Mooi die natuur (dolfijnen en walvissen), en dan helemaal voor je alleen…
    Is iets anders dan de tomaatjes onder de veranda Niek!
    Hier alles goed, beetje regen maar dat is weer goed voor de tomaatjes onder de veranda zeg maar.
    Wat is de planning voor komende week behalve dan waar de wind jullie