Ankeren

16 juli
Het is een onrustige nacht. Niet alleen door de muziek maar ook door dat we niet zeker van ons anker waren. Maar we liggen als een huis. We schrikken ons rot om 10.00 uur, wat is er nu weer. Er wordt geschoten en het echoot in de baai. Na zo’n nacht, ze zijn helemaal gek die Spanjaarden.
Ik doe een wasje, Ronald haalt het relais uit elkaar, ja dat is de oorzaak en het fiesta del Virgen del Carmen begint, de kanonschoten van vanochtend hoorden er ook bij.

fiesta 2

fiesta 1We zitten met een glaasje wijn eerste rang op onze boot. De optocht van bootjes met vlaggetjes versiert komt bijna voor ons langs. Het is een herrie, sirenes, kanonschoten, kerkklokken en getoeter, we kunnen elkaar bijna niet verstaan en de muziek is nog niet een begonnen. Op de kade zien we twee tenten staan, ach we beginnen er al aan te wennen, we passen ons ritme gewoon aan. Laat naar bed en laat eruit.

15 juli
Het windje is perfect, het is een beetje afgezaagd maar onze vrinden de dolfijnen laten zich weer zien. Het is alsof ze een spelletje spelen met de boot. Super leuk om naar te kijken. De wind komt recht van achteren dus alleen op de kluiver, die we uitbomen, gaan met een knoopje of 5 -6 per uur richting onze bestemming. Het is heel relaxt zeilen en we zijn supertrots dat we alles goed hebben staan. Het waait zo’n 20 – 25 knopen maar met de wind van achteren is deze windkracht geen probleem. De kluiver is makkelijk in te rollen als het harder zou gaan waaien.
De boot rolt wel wat meer door het water op deze koers.
We gooien ons anker uit in Muros. We hebben uitgerekend dat het om 19.30 uur hoog water is maar we liggen niet lekker. Noem het maar voorgevoel. Het anker ophalen dus en ja hoor, het blijft een boot. Het werkt niet. De oorzaak zoeken dus, het zou het relais kunnen zijn.
We spreken af om het anker met de hand op te halen. Motor aan, Ronald haalt het anker met kleine stukjes op en ik draai het via de lier op het handje naar binnen. Het valt best wel mee, dit kan dus ook. We gooien het anker op een diepte van 12 meter weer opnieuw uit, het is bijna hoog water. We liggen goed als ons anker houdt. De ankerwatch wordt gezet en ja hoor. De muziek begint weer vanaf de kade. Geen house, maar nog steeds hard en dit keer tot 05.30 uur.

14 juli
Vannacht heerlijk geslapen, de vrachtwagen is weg, geen muziek. Rust. Het zonnetje schijnt nog een keer vissenen we gaan met ons bijbootje naar de kant om boodschappen te doen. Morgen is het een goede dag om te zeilen. De dagen daarna gaat de wind naar het zuiden draaien en kunnen we niet verder. We hebben ondertussen nog wat geleerd ook. Het verval hier in de Spaanse ria’s is toch nog zo’n 3 meter. Als je bij hoog water gaat ankeren moet je je realiseren dat er na ongeveer 6 uur 3 meter water onder je kiel minder staat. Verder draait de boot ook nog mee op de stroming wat het moeilijk inschatten maakt of je vast ligt op je anker. Dus als we morgen gaan ankeren zijn we extra alert!!!! Ondertussen ook nog even vissen natuurlijk.

13 juli
We liggen goed op ons anker op ongeveer 5 meter diepte, maar vallen toch pas in de ochtend in slaap. De muziek is de hele nacht doorgegaan. Lekkere house. Gisteren toen we om ongeveer zeven uur ’s-avonds aankwamen speelde ze al, er stond een grote vrachtwagen met een podium en enorme boxen. voor anker in camarinasWij als Nederlanders dachten nog, ach om 2 uur zal het wel stoppen en anders toch zeker om 4 uur deze ochtend. Maar nee, hoor. In Spanje gaan ze gewoon door tot 9 uur in de ochtend. We zijn moe en komen pas om 12 uur uit bed. Alle bootjes om ons heen zijn al verdwenen. Wij blijven nog lekker liggen, morgen gaan we wel boodschappen doen. Vandaag helemaal niks.

12 juli
We vertrekken richting Camarinas, de wind komt lekker uit het noord-westen en heeft windkracht 3-4. We gooien eerst nog de tanks vol, leveren de pasjes voor de poort en de verloopkabel voor de elektra in en vertrekken. Het eerste stuk motoren we tegen de wind in de baai uit en daarna gaan de zeilen omhoog. De zee is best woelig, we gaan niet al te dicht langs de kust. Het is de eerste keer dat we met z’n tweeën richting het zuiden varen. Best wel spannend.
dolfijnenOnze vrienden de dolfijnen zwemmen weer lekker met ons mee. Ze zijn groter dan degene die we in de golf van Biskaje hebben gezien.
We hebben vandaag 3,9 uur op de motor gevaren en 6 uur gezeild. En als we voor anker gaan galmt de muziek ons vanaf de kade toe. Superdag.