De eerste dagen

23 juni (foto’s volgen later)

Er is vanmorgen een windje opgestoken, nog niet veel maar we kunnen de zeilen weer hijsen, de motor als duwer geeft ons net die extra knoop die we nodig hebben om bij daglicht in Camaret aan te komen. Nu we zoveel motoren komen we er achter dat onze Fairy Queen wel wat olie lust.

Even wat cijfers:

Verbruik diesel ongeveer 3 liter per uur

Verbruik olie ongeveer 0,5 liter per 24 uur

Nadat we de laatste Cap hebben gerond, zeilen we het laatste stuk aan de wind, heerlijk. Het is vandaag wel koud, dus geen korte broek. Zodra we echter de kom in varen stijgt de temperatuur met 10 graden (gevoelsmatig).

We leggen aan om 18.30 uur, willen meteen de tanken weer vullen met diesel, helaas desolution. De pomp is hors service.

De haven meester verteld dat morgen de pomp weer gemaakt worden, laten we het hopen…..

22 juni

We hebben een supernacht gehad, we hebben nog een aantal uren kunnen zeilen daarna moest de motor toch ook aan de Franse kust aan. De zee is als een spiegeltje en dan slaap je geweldig. De zon schijnt vandaag heerlijk, we zitten in onze korte broek een beetje te kijken naar de kustlijn en de zee. Veel boten komen we niet tegen. Soms een enkele.

21 juni

Geen croissants vandaag, snel een Hollandse boterham en aan de slag. De stuurautomaat halen we uit elkaar en deze ziet er prima uit. Wat is er dan aan de hand. We zien het op eens, de pluskabel is van de connector afgebroken en kan de stroom naar de stuurautomaat niet doorgeven. Een plan is geboren. We pakken onze fietsjes en gaan op pad in Dieppe. We worden door onze buren in de haven en de vissersmannen geassisteerd om naar de juiste locatie te komen. Daar worden we super vriendelijk geholpen en ondanks het feit dat ze de connector niet hebben wordt ons probleem opgelost. De draad en de connector worden tout gratuit gesoldeerd voor ons en de stuurautomaat werkt weer.

Even snel naar de super, stuurautomaat in elkaar zetten, douchen en om 15.30 uur varen we weer uit. Camaret in de buurt van Brest is ons volgende doel.

20 juni

Als we de gribfiles ophalen zien we dat voor de kust van Engeland helemaal geen wind zit, voor de Franse kust wel. Bij een zeilboot, de naam zegt het al, bepaald de wind voor het grootste deel toch waar je naar toegaat, dus zakken we af langs de kust van België richting Frankrijk.

Nu weet elke zeiler dat als je denkt dat je alles voor elkaar hebt en in control bent dat er altijd iets gebeurd waardoor je weer aan het klussen moet gaan. Zo ook vandaag. De stuurautomaat geeft er de brui aan en de nacht in gaan is geen optie. We lopen Dieppe binnen om 21.00 uur. De fransen juichen, ze staan voor, het is natuurlijk ook nog het WK.

We nemen een wijntje, morgen gaat de stuurautomaat uit elkaar.

19 juni

Om 10.30 uur is het dan zover, we gooien de trossen los en vertrekkken. De familie Janssen staat ons uit te zwaaien, echt wel emotioneel. De voorgenomen route is om bij Stellendam naar buiten te gaan de Noordzee op richting België en dan net voor Calais over te steken naar Engeland.Nicol 231

Wij zijn uitgerust en er klaar voor. We gaan dan ook meteen de nacht in met een wachtsysteem van 3 uur op (dan ben je wakker en bestuur je de boot) en 4 uur af, slapen als het lukt of zoals de eerste nacht, rollen in je bedje en van tijd tot tijd in slaap vallen.

De wind komt uit de goede richting, is helaas wat zwakjes. Toch kunnen we de eerste nacht en dag lekker zeilen. De stuurautomaat heeft er van tijd tot tijd wat moeite mee, maar dat mag de pret niet drukken.

3 gedachten over “De eerste dagen

1. schone zus

Dag lieve mensen,
    Even geen contact te krijgen via marine traffic… zelfs de Fairy Queen kent ie niet… benieuwd waar jullie zitten en naar een nieuw bericht… zal wel vanuit Spanje komen…
    Keep in touch?
    Lfs
    Sas

Reageren
  2. Cor en Riny

Leuk om deze verslagen te lezen.
    We zijn weer helemaal bij!
    Dadelijk de Atlantische Oceaan op voor de laatste ronde. Dan zijn jullie wel een tijdje bezig.
    Wij wensen jullie een stevige bries en behouden vaart.