we gaan

Het is nu een dag nadat de heren van Volvo Penta aan boord zijn geweest en belooft hebben dat het nieuwe onderdeel vandaag, 10 juli,  zou aankomen en ja hoor, daar komen Pepe en Alberto aan met het nieuwe onderdeel. De nieuwste update staat er op en een kwartiertje later is deze ingebouwd en getest. Hij doet het. Yes, nu kunnen we onze reis gaan plannen, nadat we zaterdag natuurlijk nog even de motor een aantal keren testen. De wind, voor zover deze er is, staat de goede kant in en we hebben berekend dat als we zondag om 9.00 uur vertrekken, we zo’n 30 uur later met hoogwater in La Linéa, dat ligt in de baai bij Gibraltar, aankomen. Dan hebben we de laatste 3 uur de stroming mee. Eens kijken of we het goed berekend hebben. De motor doet het super en we kunnen ook nog wat uurtjes zeilen, zo hoort het, we zetten het grootzeil, de bezaan en de genua op, dit is heerlijk. Als ik die nacht de wacht heb is de zee een vlakke spiegel, maar wordt het zicht met het uur minder totdat het, als Ronald 3 uur later zijn wacht ingaat, we de radar aanzetten vanwege de mist. We verwachten dat deze in de loop van de ochtend zal optrekken, 15-7-18 sotogrande 1 15-7-18 sotogrande 2maar helaas is dat niet het geval en we besluiten uit te wijken naar Sotogrande. Dit is een resort-achtige haven met heel veel restaurantjes en een erg klein en duur supermarktje waar geen verse spullen te krijgen zijn. Tot nu toe is dit de duurste haven die wij zijn binnengelopen, € 84,= een flink bedrag voor wat je krijgt. We kunnen gebruik maken van de douches bij de fitnessruimte, ha,ha, goed geregeld. Het ziet er wel leuk uit maar er zijn erg weinig mensen. WiFi is zeer slecht, maar we hebben nog een beetje op onze datakaart, maar ook dat bereik is niet erg goed. De  15-7-18 mist sotogrande 15-7-18 zicht sotogrande 15-7-18 gibraltarvolgende ochtend zit het helaas nog potdicht en we hebben ons er al bij neergelegd dat we nog een nachtje mogen blijven totdat, ja, ja, het klaart op om 14.00 uur. We gaan, er is hier niets te beleven, en als we meteen gaan zijn we vanavond om 19.00 uur in La Linéa. Jippie, jippie, daar is wel internet, daar zijn wel supermarkten en veel restaurantjes en daar zijn wel veel mensen en daar is het niet duur. Het is dan alweer de 15e en we kunnen onze datakaart weer op toppen, facetimen en nu.nl bekijken en natuurlijk in de avond het stadje in. De motor moet ook een beurtje hebben, binnen 40 motoruren moeten we het filter en de olie verversen. Dat is  15-7-18 olie verversen 15-7-18 boegbeslag schilderen 15-7-18 reparatie teakdeknamelijk de inloopolie, weer wat geleerd. Ook repareren we wat naden en schilderen het boegbeslag. Dat kan hier mooi omdat we nu weer een zijsteiger hebben. Op de fiets naar Gibraltar want we weten dat ze daar een goede nautical shop hebben. Wel in ponden betalen, de koers van het pond is € 1,42,15-7-18 bakkie maar geen TVA 🙂 (Spaanse BTW) komt het gemiddeld toch nog goed. Ook heeft Ronald nog via de SSB (als radiopiraat) contact met Piet in Nederland via een station in Bern, geweldig en ingenieus hoe dit werkt. Je kunt over de hele wereld praten met mensen die ook eenzelfde installatie hebben en radio zendamateur zijn.