Het begin

carieb 2011

November 2011: Vakantie in 2011 en wij  zijn in de Cariben op de oceaan. Vanaf Martinique zeilden we op een prachtige blauwe oceaan van eiland naar eiland. De meest blauwe lagunes lagen aan onze voeten en een rondje zwemmen om de boot te checken was vanzelfsprekend.

Hier is onze droom ontstaan, dit is wat wij willen, de vrijheid om te gaan waar de wind ons brengt.

Na terugkeer in Nederland zijn wij op zoek gegaan naar een schip waarmee wij ooit nog naar deze plek terug zouden kunnen gaan. Internet is daar een prachtig medium voor en het een na het ander prachtige jacht kwam voorbij. Helaas was ons budget niet toereikend voor een nieuw schip. Nadat onze lijst met wensen steeds groter werd en wij ons meer en meer verdiepte in een schip dat zeewaardig moest zijn kwamen we uit op de modellen in de klasse van een Hallberg Rassy, een Koopmans, Contest  ect. Wat oudere klassiek gelijnde schepen die al heel wat zeemijlen er op hadden zitten.

Oostende.boot onder stof Op 30 december 2011, in een hangaar onder het stof, stond ze dan. Fairy Queen is haar naam, totaal verwaarloost. SY Fairy Queen is een Bowman 45 DS. Ze is ontworpen door Holman & Pye in opdracht van een Belgische notaris en verder afgebouwd door een Belgische zeezeiler.

Kortom een schip met een prachtige lijn, gebouwd om wereldzeeën mee te bevaren, een verleden en een verhaal.

1978. Haar bouwjaar. Notaris JL uit Oostende heeft het plan om een zeewaardig jacht te laten bouwen. Deze heer zit goed in de slappe was en geeft de opdracht aan Bowman Yachts om het casco te bouwen. Er wordt in juni van dat jaar een bedrag cash betaald voor een 13,7 meter, ketch, klaar om te zeilen met Thorneycroft diesel motor, masten, zeilen, verstagingen, lieren, anker en ketting. Van binnen moest ze nog afgebouwd worden.

staf versluit rucanor tristar

Eenmaal in Oostende aangekomen wordt onze Fairy Queen verder afgebouwd door Staf Versluys. Staf was een Belgische timmerman, scheepsbouwer en zeiler. Tussen 1973 en 1986 voer Staf als wedstrijdzeiler tweemaal de wereld rond. Hij bouwde de meeste van zijn schepen zelf, waaronder het bekendste schip “Rucanor Tristar”. SY Fairy Queen kon niet in betere handen zijn, Staf wist waar een zeewaardig jacht aan moet voldoen.chart table  http://nl.wikipedia.org/wiki/Staf_Versluys

Het houtwerk is prachtig uitgevoerd, in het gehele schip kun je staan en overal kun je jezelf vasthouden. De kaarttafel is riant alle apparatuur is aanwezig en de lieren zijn, zeg maar, aardig overdressed.

Van horen zeggen hebben wij begrepen dat SY Fairy Queen door de notaris niet vaak meegenomen is op een oversteek. Een dagtochtje en dan weer de haven van Oostende in was wat we vernomen hebben. SY Fairy Queen werd als partyboot gebruikt met een heuse vaatwasser en een “stoof” waar menig restaurant jaloers op zo zijn. De notaris zelf hebben we niet gesproken hij leeft nog maar…..

2003. Maandagavond 20 oktober 2003 werd de notaris aangehouden en in de gevangenis opgesloten. De notaris bleek, nadat hij uit zijn ambt was ontzet en volop medewerking verrichte aan het onderzoek naar zijn wanpraktijken, in de tussentijd heel wat van zijn door oplichting en fraude bekomen fortuin naar veiliger oorden te hebben versjacherd. De notaris is tot vijf jaar gevangenisstraf veroordeeld in 2009.386px_BwiGvkssdVtT7q46200951001 Begin 2004 werd er door een vriend een bod uitgebracht op SY Fairy Queen. Het betrof een koop uit het faillissement van de notaris. De notaris heeft hem gevraagd het jacht uit het faillissement te redden. Hij wilde nadat zijn tijd er op zat in het gevang het jacht terugkopen van zijn vriend Robert en met haar vertrekken.

Ondertussen sleepte het proces zich voort en er was geen vooruitzicht dat de notaris snel SY Fairy Queen zou terugkopen en al helemaal geen uitzicht op betalingen. Alle bezittingen van de notaris zijn verkocht en hij zal als een berooid man in de maatschappij terugkeren.

2004 tot 2011. Robert is zelf een fervent zeiler maar heeft zijn eigen jacht en niet de intentie om met SY Fairy Queen te gaan zeilen. Er komen lekkages, het hoognodige wordt gerepareerd want er is geen sponsor meer die in haar wil investeren. Een periode ligt ze in het water, daarna op de wal en uiteindelijk komt ze terecht in de hal bij de zoon van Staf Versluys, Jacky en ligt naast Tyfoon 6 waarmee hij in de Whitbread Race rond de wereld met de kleinste boot 15de werd. Ze ligt in ieder geval op stand. Ze gaat de verkoop in en op 30 december 2011 vinden wij haar onder een dikke laag stof. IMG_1149

En dan, tja….

Begin 2012 vaart Ronald haar over van Oostende naar Willemstad.

SY Fairy Queen heeft erg geleden. Een flinke lekkage, de mooie keuken was verdwenen. De bekabeling die door het schip liep was niet te volgen, de meterkast was enorm en er was een aansluiting voor krachtstroom. Hoe alles in zou werken wisten we niet, maar wel dat we de komende jaren flink aan het klussen zijn. De motor is goed en Yves, een zeer kundige mecanicien, gaf de motor nog een goede beurt voordat Ronald echt vertrok. De 8Kwh generator doet het ook nog, hier hebben we tot op heden nog niets aan gedaan.

In maart van dat jaar is het koud, de kachel, diesel gestookt en met echte ringverwarming deed het ook niet. Een extra deken en sokken brengen echter uitkomst bij een overnachting aan boord in de Roompot Marina. Weer terug naar de oertijd. In de tussentijd is de toerenteller ook uitgevallen en vaart Ronald op het geluid van de motor door. Een anker is een van de weinige zaken dat aan boord is en niet kapot kan, het is gelukkig niet nodig geweest dit te gebruiken, Yves heeft zijn werk goed gedaan.DSC00721

De lijst met klussen wordt ondertussen alleen maar langer en zeker niet korter. In de weekenden wonen we op ons schip. Vrijdag na het werk naar Willemstad, eten bij Kees aan de Benedenkade en zaterdag ochtend vroeg aan de slag tot zondag laat. Alles heeft prioriteit want we willen zeilen.  We hebben hard gewerkt maar zeilen dat jaar met SY Fairy Queen is er niet van gekomen. In september 2012 is ze naar binnen gegaan in de werkhal in Dinteloord zodat we de weekenden door kunnen. De lekkages blijken hardnekkig en we besluiten om het hele dek opnieuw te rubberen, de opbouw te schuren en schilderen.syfq 013

De ankerlier zit onder de roest en heeft een nieuw jasje nodig, wonder boven wonder werkt deze  nog perfect. De afvoer van het toilet zit helemaal vast en blijkt uiteindelijk dicht te zijn geplamuurd, gelukkig hebben we de kraan dicht gehouden in de tijd dat ze in het water ligt. De keuken is door lekkage totaal weg. Achter alles wat we weghalen blijkt nog meer rotte elementen te zitten die we ook weg moeten halen. De vloer voor het keukenblok is ook rot en er komt een geheel nieuwe vloer in.syfq 256syfq 273 Onze Fairy Queen is wel heel erg maritiem blauw van binnen en we besluiten om de keuken en de badkamer in wit tint uit te voeren. Daar zijn we nu heel blij mee het is mooi een geheel geworden en we hebben zelf bijpassende gordijnen kunnen vinden.

We zijn nu elk weekend te vinden in de werkhal. We kunnen niet blijven slapen op de Fairy Queen en rijden dus zowel zaterdag als zondag naar Dintelmond om haar op tijd klaar te krijgen voor het seizoen.

December 2012.

Even rust en ja……. toch even een vakantie geboekt.

We huren weer een schip in de Cariben om toch even onze gedachten te verzetten en te genieten van wat zeilen is, want daar is het nog niet van gekomen.Carieb 2012 118 Op een Feeling 36 met ophaalbaar zwaard verkennen we de wateren vanaf Martinique nog een keer. Het is fijn dat we nu 3 weken geboekt hebben, we kunnen daardoor net wat verder weg en hebben geen haast. We genieten ervan om ergens te blijven liggen, we lezen veel, zwemmen en het eten is fantastisch.

De boatboy komt langs om te vragen of we een vis willen kopen. Als we vragen wat hij voor ons heeft geeft hij aan dat hij dat niet weet. Hij zal eerst de vis moeten gaan vangen maar het kan zomaar een tonijn zijn. Wanneer hij terugkomt fileert hij de vis ook nog voor ons.

De accu weer opladen, het is nodig. Op het werk is het ook druk waardoor een rust moment ver te zoeken is.Carieb 2012 335 Ook maken we nog even de aankomst van de ARC mee in Rodney Bay. En liggen we met onze (voor begrip van de ARC) kleine Feeling tussen de mannen en vrouwen die de oversteek er al op hebben zitten. 

Dat voelt goed, dit willen we ook meemaken.

 

Het is koud als we terugkomen in Nederland, onze Fairy Queen ligt gelukkig in de hal en is beschermd tegen de regen en de kou. En wederom rijden we elk weekend naar Dintelmond, soms met een overnachting in Willemstad zodat we extra meters kunnen maken. 

DSC00742Thuis zijn er ook nog genoeg zaken die we na werktijd DSC00733kunnen doen. Het kompas, er zit een luchtbel in, het stuurwiel wordt bekleed met leer, de kussens worden opnieuw bekleed en de gordijnen worden gemaakt. Dank hiervoor aan ma Janssen, het is een hele klus.

17 mei 2013

De hul wordt opnieuw in de lak gezet. Dit laten we doen, we redden het niet om dat zelf te syfq 056doen. Het zijn ook wel heel veel vierkante meters. Op 17 mei is het zover, ze ligt weer op haar plekje in Willemstad. Het klussen is nog niet klaar maar we kunnen wat tripjes maken. En ondertussen genieten we van onze Fairy Queen. We hebben de originele zeilen nog in ons bezit en zijn hiermee naar een zeilmaker gegaan. Hij is lyrisch over de zeilen die nog van “Tedje Hood” zijn, ze zijn volgens hem van superkwaliteit, en er zijn, ondanks het feit dat ze inmiddels 35 jaar oud zijn, maar wat kleine reparaties nodig. Er zit zelfs nog een rits in het grootzeil, dat zie je tegenwoordig niet meer.

DSC00599Ook onze spinaker is in top conditie. We denken dat onze notaris deze nimmer heeft gebruikt. Hij is wel op en top in stijl met hoe onze Fairy Queen gebouwd is. Het logo, ja we hebben een eigen logo, dat staat in de spinaker. Kijk zelf maar. Ook het servies is hiermee bedrukt. Ja, ja de notaris ging niet voor minder. In september gaan we de Zeeuwse Wateren op, we hebben prachtig weer en genieten enorm. Helaas is er niet al te veel wind maar in Nederland zeilen met heerlijke temperaturen, het is hier prachtig. We komen nu achter de gebreken die ontstaan als je met een schip gaat zeilen. Dat hebben we tot nu toe nog niet gedaan maar we weten dat er aan boord altijd wel aan iets geklust zal moeten worden. Het maakt ons niet uit, we zeilen, genieten en gaan van stek naar stek. De laatste dagen van onze vakantie starten we weer met de rest klussen.

Oktober 2013

SY Fairy Queen is bijna compleet, bijna, ja bijna.

Ze is van origine een Ketch en ja we gaan dus toch voor de tweede mast. De uitlaat van de dieselgestookte ringverwarming komt uit op de plek waar de bezaan heeft gestaan.

twee-masten-aangepast.jpg

We gaan samen met Neutmast hier een oplossing voor zoeken en vinden deze ook. Boven op de uitlaat komt met een extra verhoging de bezaan. En dan is het zover, we gaan haar ophalen en gaan leren om met een Ketch te zeilen. Als we onze Fairy Queen zien met haar tweede mast is het plaatje compleet. Het klopt gewoon, kijk zelf maar. Aan de bezaan wennen hoeven we niet, we lopen alleen telkens tegen de giek aan. De giek hangt daar waar we vroeger vrije loopruimte hadden en zit nog niet in ons geheugen, maar dat zal snel veranderen. Bij een nieuw zeilplan horen nieuwe zeilen, deze worden ingemeten en in het nieuwe jaar kunnen we hiermee gaan varen.

Dat was het begin van ons verhaal over onze Fairy Queen.

3 thoughts on “Het begin

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *